حقوقی

قرارداد مشارکت مدنی (Joint Venture ) چیست؟

ویژگی های قرارداد مشارکت مدنی

    قرارداد مشارکت مدنی یا جوینت ونچر نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری است که در آن  دو یا چند شخص (حقیقی یا حقوقی) مستقل با آورده‌های نقدی و غیرنقدی خود و همچنین مدیریت مشترک، یک پروژه مشخص را انجام می‌دهند و در سود و زیان آن شریک هستند.

    در قرارداد مشارکت مدنی یا جوینت ونچر (Joint Venture )، طرفین قرارداد، تمامی اقدامات مربوطه را با مشارکت یکدیگر انجام می‌دهند. از مطالعات مربوط به پروژه گرفته تا تأمین مالی، اجرای پروژه با مدیریت مشترک و دیگر موارد مربوط به پروژه.

  قراردادهای مشارکت مدنی یا جوینت ونچر (Joint Venture ) ، مشارکت ممکن است در قالب قرارداد باشد یا شرکت (معمولا شرکت تجاری).

  جوینت ونچر یا مشارکت مدنی در قالب قرارداد:

    در نوع قراردادی، شخصیت مستقلی از شرکا شکل نمی­‌گیرد و هر یک از شرکا بر اساس قرارداد، انجام بخشی از فعالیت مشترک را برعهده می­‌گیرند و به اسم و مسئولیت خود بخشی از فعالیت­‌ها را به انجام می­‌رسانند.

جوینت ونچر یا مشارکت مدنی در قالب شرکت:

     در این نوع مشارکت، شرکا با یکدیگر توافق می‌کنند که تحت عنوان یک شرکت با شخصیت حقوقی مستقل، سرمایه نقدی و غیرنقدی خود را در راستای اجرای یک پروژه با مدیریت مشترک انجام دهند. قانون حاکم بر شرکت موضوع جوینت ونچر یا مشارکت مدنی، تابع قوانین و مقررات کشور محل تشکیل است.

الزامات و ویژگی‌های قرارداد جوینت ونچر یا مشارکت مدنی چیست؟

  • مستقل بودن اشخاص قراردادهای جوینت ونچر: در اینگونه قراردادها، طرفین قرارداد یا شرکا باید شخصیت کاملا مستقلی از هر لحاظ نسبت به یکدیگر داشته باشند. در نتیجه این ساختار حقوقی در مشارکت‌هایی که بین شرکت مادر با زیرمجموعه‌های خود انجام می‌شود، شکل نمی‌گیرد.

  • مشارکت اعضاء در سرمایه‌گذاری: طرفین مشارکت در این ساختار، همگی به میزانی در سرمایه‌گذاری اعم از نقدی یا غیرنقدی شرکت می‌کنند.

  • مدیریت مشترک پروژه: طرفین مشارکت با توجه به اینکه در سرمایه‌گذاری پروژه شرکت می‌کنند، در نتیجه، بر روند اجرای و پیشرفت پروژه نیز نظارت و کنترل داشته و مدیریت مشترک می‌کنند.

  • پروژه مشخص: در قراردادهای مشارکت مدنی یا جوینت ونچر، پروژه موضوع قرارداد کاملا مشخص و معین است. جزئیات پروژه برای همه طرفین مشارکت روشن می‌باشد.

  • تقسیم سود و زیان: در ساختار مشارکت مدنی یا جوینت ونچر، طرفین مشارکت بر مبنای میزان مشارکت، در سود و زیان پروژه سرمایه‌گذاری شریک هستند.

  • مشارکت تمام اعضاء در پروژه. تمامی اعضاء مشارکت باید در پروژه مشارکت نمایند.

  • محدودیت در واگذاری حقوق قراردادی.: نظر به اینکه معمولاً مشارکت مدنی یا جوینت ونچر به اعتبار اشخاص طرفین مشارکت شکل می‌گیرد، در نتیجه طرفین در این قراردادها، محدودیت‌هایی را برای انتقال سهام یا حقوق قراردادی اعضاء در نظر می‌گیرند. همچنین در خصوص انتقال سهام ممکن است حق تقدم برای دیگر اعضاء در نظر گرفته شود.

  • عدم رقابت در موضوع مشارکت: در ساختار مشارکت مدنی یا جوینت ونچر، طرفین مشارکت معمولا شرط می‌کنند که اعضاء در موضوع مشارکت در مدت مشخص و در موقعیت جغرافیایی مشخص رقابت ننمایند.

منتشر شده در راوی حق

دیدگاهتان را بنویسید